لوگوی انجمن

انجمن مالی ایران

سه ابزار «اوراق مشارکت» تشریح شد

پنل آموزشی «اوراق اسلامی» از سلسله پنل‌های همایش نهضت «تامین‌مالی شهر» با تشریح سه ابزار اوراق مشارکت، با ارائه «قاسم آلودری» معاون خدمات‌مالی شرکت تامین سرمایه امین برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری «همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر»؛ کارگاه آموزشی «اوراق اسلامی» از سلسله پنل‌های همایش نهضت «تامین‌مالی شهر» صبح امروز ـ سه‌شنبه21 آذرـ با ارائه‌ی «قاسم آلودری» معاون خدمات‌مالی شرکت تامین سرمایه امین و با حضور جمعی از شهرداران سراسر کشور در مرکز همایش‌های بین‌الملل برج میلاد برگزار شد.  

آلودری در این پنل به تشریح تامین‌مالی از طریق انتشار «اوراق اسلامی» پرداخت و گفت: تامین مالی از طریق انتشار بهادار یا اوراق بدهی با سه‌ابزار اوراق مشارکت، اوراق منفعت و اوراق وکالت صورت می‌گیرد. این‌ها ابزارهای استانداردی هستند که توسط سازمان بورس تدوین و مقررات و دستورالعمل‌های اجرایی آن‌ها به‌تصویب رسیده و به تمام اهالی بازار سرمایه ابلاغ شده است.

معاون خدمات‌مالی شرکت تامین سرمایه امین تصریح کرد: متقاضیان می‌توانند براساس نیازها، ساختار شرکت و نوع دارایی‌هایشان یا نوع محصولات و خدماتی که ارائه می‌کنند، از این ابزارهای استفاده کنند. در بحث اوراق مشارکت که مشارکت عموم مردم در طرح‌های یک شرکت مطرح است، کسی که مشارکت کننده است در سود و زیان پروژه شریک است. سودهای مشارکت در زمان‌هایی مشخص شده که معمولا سه یا شش ماهه است، پرداخت می‌شود و در انتهای دوره سود قطعی محاسبه و پرداخت می‌شود.

وی درباره اوراق منفعت گفت: این اوراق برای شرکت‌هایی قابل استفاده است که منابع و دارایی‌های مستمر و آتی دارند؛ این شرکت‌ها از طریق انتشار اوراق منفعت، منافع آتی را هم‌اکنون تبدیل به وجه نقد می‌کنند و از طریق انتشار اوراق منفعت در بازار به‌فروش می‌رسانند و مبالغ را جمع‌‌آوری و در فعالیت خودشان سرمایه‌گذاری می‌کنند و سود علی‌الحسابی را به دارندگان اوراق پرداخت خواهند کرد که در انتهای دوره اصل و سود قطعی پرداخت می‌شود.

آلودری، اوراق وکالت را برمبنای عقد وکالت معرفی کرد و افزود: در این روش کسی که اوراق را خریداری می‌کند، به مجموعه مورد نظر این وکالت را می‌دهد که در مجموعه‌‎ای از عملیات‌های سودآور سرمایه‌گذاری کند. این عملیات شامل خرید یک دارایی، اجاره، یا سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار و یا صرفا خرید و فروش یک دارایی و حتی مشارکت در پروژه خواهد بود. اوراق وکالت در چندین طرح قابل اجرا است و دارای سود متناسبی برای دارندگان اوراق است. 

معاون خدمات‌مالی شرکت تامین سرمایه امین نهضت تامین‌مالی شهر را یک اتفاق مهم دانست و عنوان کرد: بازار سرمایه به دلیل آشنایی کمتری که مردم و مشارکت‌کنندگان دارند، یک بازار کم‌عمق است. انواع فعالیت‌های آموزشی در این زمینه قطعا به شرکت‌ها و شهرداری‌ها کمک می‌کند تا با ابزارهای استاندارد بازار سرمایه آشنا شوند و مزیت‌ها و انواع تامین مالی‌ها را که می‌توانند انجام دهند را بهتر بشناسند.

منبع: munifin.ir