لوگوی انجمن

انجمن مالی ایران

تامین مالی از طریق مردم منجر به مشارکت بیشتر در حوزه اقتصادی می‌شود

کارگاه آموزشی «معرفی و آشنایی با بورس کالای ایران» در اولین روز از همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر، صبح روز سه شنبه (بیست‌ویکم آذرماه۱۴۰۳) با حضور جمعی از مدیران ارشد شهرداری ها در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر، کارگاه آموزشی «معرفی و آشنایی با بورس کالای ایران» در اولین روز از همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر، صبح روز سه شنبه (بیست‌ویکم آذرماه۱۴۰۳) با حضور جمعی از مدیران ارشد شهرداری ها در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.

در این کارگاه تخصصی که با محوریت معرفی و آشنایی با بورس کالای ایران برگزار شد، در ابتدا «گایانه ناذر» کارشناس مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران، بر استفاده از ابزارهای تامین مالی موجود در بورس کالا تاکید کرد و گفت: در این پنل آموزشی، قصد داریم مدیران شهرداری ها را با بورس کالای ایران و راهکارهای تامین مالی در مدیریت شهری و پروژه های عمرانی آشنا کنیم. در همین راستا ابتدا مدیران ارشد شهرداری ها باید بدانند که ابزارهای تامین مالی موجود در بورس کالای ایران کدامند و چه پتانسیلی در بورس کالا وجود دارد که شهرداری ها بتوانند از آن استفاده کنند.

به گزارش ستاد خبری همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر، در این کارگاه تخصصی که با محوریت معرفی و آشنایی با بورس کالای ایران برگزار شد، در ابتدا «گایانه ناذر» کارشناس مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران، بر استفاده از ابزارهای تامین مالی موجود در بورس کالا تاکید کرد و گفت: در این پنل آموزشی، قصد داریم مدیران شهرداری ها را با بورس کالای ایران و راهکارهای تامین مالی در مدیریت شهری و پروژه های عمرانی آشنا کنیم. در همین راستا ابتدا مدیران ارشد شهرداری ها باید بدانند که ابزارهای تامین مالی موجود در بورس کالای ایران کدامند و چه پتانسیلی در بورس کالا وجود دارد که شهرداری‌ها بتوانند از آن استفاده کنند.
کارشناس مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران به سه بازار فیزیکی، مشتقه و مالی، اشاره کرد و گفت: در بخش بازار فیزیکی ابتدا مدیران و کارمندان شهرداری ها باید بدانند که چگونه خریدهای خود را از طریق بازار فیزیکی انجام دهند. در این کارگاه آموزشی قصد داریم ابزارهای معاملاتی بازار مالی شامل صندوق ها را معرفی کنیم تا شهرداری ها بتوانند از صندوق‌های کالایی و همچنین صندوق‌های املاک و مستغلات در راستای اجرای پروژه‌های خود استفاده کنند.

ناذر درباره اهمیت تامین منابع مالی در توسعه پروژه های عمرانی بیشتر توضیح داد و افزود: هر نهادی که فعالیت اقتصادی دارد شهرداری هم یکی از این نهادها است، برای انجام فعالیت اقتصادی خود احتیاج به یکسری منابع مالی دارد که به طور طبیعی این منابع مالی را می‌تواند از راه‌های مختلفی کسب کند. یکی از راه‌هایی که به ذهن فعالان اقتصادی برای تامین منابع مالی می رسد بازار پول و بانک ها است. در حال حاضر کشورهای پیشرفته و کشور ایران به سمتی پیش می روند که بتوانند بازار سرمایه را توسعه بدهند و امید است با برگزاری این کارگاه‌های آموزشی بتوانیم با منابع عمومی و سرمایه های خرد مردم در راستای تامین مالی فعالیت های اقتصادی قدم برداریم.
این کارشناس مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران درباره جنبه‌های مختلف تامین مالی توسط مردم خاطرنشان کرد: تامین مالی از طریق مردم سه وجه مثبت دارد یکی اینکه می تواند به مشارکت بیشتر مردم در حوزه فعالیت های اقتصادی کشور منجر شود و دوم هزینه های تامین مالی را کاهش داده و سوم جلوی تورم بیشتر را در جامعه بگیرد. در واقع مردم با مشارکت خود می توانند به صورت یک مولد، وارد اقتصاد کشور شده و در تامین مالی شهر موثر واقع شوند.

ناذر در ادامه با بیان اینکه بورس کالا به عنوان یکی از نهادهای سرمایه راهکارهای مختلفی می تواند به شهرداری ها و هر نهاد اقتصادی دیگری ارایه دهد، تصریح کرد: شهرداری ها می توانند منابع مالی مورد نیاز خود را در بستر بورس کالا تامین کنند. همانطور که می دانید بازارهای مختلفی همچون فیزیکی، بازار مالی و مشتقه وجود دارد که هر کدام از این بازارها به نوبه خود با توجه به زمینه‌ای که برای آن طراحی شده است می‌تواند به درد شهرداری و هر نهاد اقتصادی دیگر بخورد.
 همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر با شعار «شهرمان را با همت شهروندانش می‌سازیم» از ۲۱ الی ۲۴ آذرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران، برگزار می‌شود‌.