لوگوی انجمن

انجمن مالی ایران

چگونگی استفاده شهرداری‌ها از بستر تامین مالی جمعی 2

کارگاه آموزشی «تامین جمعی» در نخستین روز از برگزاری «همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر» برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری «همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر»، کارگاه آموزشی در نخستین روز از برگزاری همایش نهضت تامین مالی شهر با عنوان «تامین جمعی» با حضور مدیران و معاونین اجرایی و مالی شهرداری‌ها و شورای شهر همچنین کارشناسان حوزه شهری، اقتصادی، امور مالی و پولی و بانکی با سخنان «فاطمه کیلانی» کارشناس بازار سرمایه در سالن‌ نشست‌های برج میلاد برگزار شد.

«فاطمه کیلانی» کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تنوع روش‌های تامین مالی اظهار کرد: سازمان‌های مالی مختلف متولی اجرای روش‌های متنوع تامین مالی هستند. در این همایش با روش‌های تجمیعی تامین مالی آشنا می‌شویم که برای نظام اجرایی و مالی شهرداری‌ها مفید است. ایران در موضوع تامین مالی با جهان از روش‌های مدرن استفاده می‌کند و این موضوعی مهم است.

وی ادامه داد: دانش تامین مالی موضوعی به روز و خوب است که در این همایش با جدیدترین متد شیوه‌های تامین مالی جهان آشنا می‌شویم و ابزارهای تامین مالی در این همایش در کارگاه‌های آموزشی تخصصی معرفی می‌شوند.

کارشناس بازار سرمایه تامین مالی جمعی را وابسته به مشارکت عموم مردم دانست و به فواید آن پرداخت و گفت: یکی از فواید تامین مالی با مشارکت مردم جامعه این است که این ترتیب در منافع یک پروژه شهری سهیم می‌شوند و همچنین از دیگر فواید این مشارکت احساس تعلق و نزدیکی است که مردم جامعه با پروژه‌های شهری خواهند داشت. با مشارکت‌های هر چندند اندک شهروندان پروژه‌هایی بر زمین مانده شهری اجرا ‌شوند و اینطور به سبد خانوار نیز فشاری وارد نمی‌شود.

کیلانی با اشاره به مصوبه هیئت وزیران در سال گذشته در رابطه با تامین مالی جمعی در رابطه با پروژه‌های شهرداری‌ها، عنوان کرد: این مصوبه هیئت وزیران متاسفانه هنوز در شهرداری‌ها اجرایی نشده و تامین مالی جمعی محقق نشده است. شهرداری‌های سراسر کشور با این شیوه تامین مالی به درستی آشنا نیستند و البته ممکن است محدودیت‌های بازار سرمایه نیز مشارکت عمومی برای تامین مالی پروژه‌های شهرداری‌ها بی‌تاثیر نباشد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون در رابطه با تامین مالی شهرداری‌ها از طریق تامین مالی جمعی در بورس و فرابورس هیچ بازتابی دریافت نکردیم. این شیوه تامین مالی می‌تواند موجب توسعه پروژه‌های شهرداری‌ها شود. به ویژه که پروژه‌هایی که ویژگی‌های خلاقانه دارند و یا در ذیل شرکت‌های دانش بنیان شهرداری‌ها قرار گرفته‌اند می‌توانند به این شیوه به خوبی اجرایی شوند. این پروژه‌ها تا ۲۵ میلیارد تومان می‌توانند تامین مالی جمعی را به خود جذب کنند.

کارشناس بازار سرمایه استفاده شهرداری‌ها از شیوه تامین مالی جمعی را به دو شیوه کلی عنوان کرد و افزود: شهرداری‌ها با تضامین مناسب می‌توانند اعتماد شهروندان را برای تامین مالی جمعی جلب و مشارکت آنها را دریافت کنند. همچنین می‌توانند با ایجاد سکوی تامین مالی جمعی به صورت جداگانه و ویژه ضمن معرفی پروژه‌های شهری در این بستر، مشارکت شهروندان را در تامین مالی پروژه‌های خود داشته باشند.

در این کارگاه آموزشی شرکت کنندگان با مبانی و شیوه‌های استفاده از تامین مالی جمعی در پروژه‌های شهرداری‌ها در نقش سرمایه‌گذار، متقاضی سرمایه و پیگیری پروژه‌های سرمایه‌گذاری شده، آشنا شدند. تامین مالی جمعی که همان تامین مالی از منابع خرد مردم است.

«همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر»، بیست‌ویکم تا بیست و چهارم آذر ماه ۱۴۰۲ در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار می‌شود.

مصاحبه کننده: فاطمه عباس آباد

تنظیم: اکرم حسینی

تایید مدیر ستاد خبری: خانم صناعی