لوگوی انجمن

انجمن مالی ایران

ظرفیت های بازار سرمایه کمک شایانی به تامین مالی پروژه‌های شهرداری می‌‌کند

در حوزه تامین مالی، هم بازار پول نقش مهمی دارد هم بازار سرمایه اثرگذار است.
 به گزارش ستاد خبری نهضت تامین مالی شهر، دکتر مهرداد عاصی رییس اداره آموزش بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان اصلی‌ترین برنامه‌ریز کارگاه‌های آموزشی نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر در خصوص سرفصل‌های ارائه شده در این کارگاه‌ها صحبت کرد.

چه سرفصل‌هایی برای کارگاه‌های این رویداد در نظر گرفتید؟
محتواهایی که برای این دوره که به همت شهرداری، بانک شهر و سازمان بورس برگزار می‌شود، در نظر گرفتیم، شامل هفت سرفصل است. سعی کردیم این سرفصل ها را از حالت تئوریک خارج و به حالت عملیاتی نزدیک کنیم تا  دانش‌پذیران و مهمانان دوره نسبت به عملیاتی که در شهرداری خود انجام می‌دهند و محتوای دوره ارتباط بیشتری برقرار کنند . با توجه به ماهیت و ساختار نهضت حس کردیم باید از سرفصل‌هایی مثل معرفی صندوق‌ها و کاربرد آن‌ها، اوراق بهادار اسلامی، تامین مالی جمعی و اوراق دولتی و بورس کالا استفاده کنیم.
 با توجه به اینکه شما در حوزه آموزش فعال هستید، فکر می‌کنید شهرداری‌ها به نهاد جدیدی نیاز دارند که در رابطه با موضوع تامین مالی به آن‌ها آموزش دهد؟
تشخیص اینکه صرفا یک نهادی تشکیل شود که این آموزش را بر عهده بگیرد، بر عهده خود شهرداری است ولی سازمان بورس علاوه بر نقش نظارتی که در حوزه بازار سرمایه دارد، رسالت آموزشی خود را در حوزه بازار سرمایه هم حفظ کرده است و در کنار شهرداری قرار دارد. همچنین می‌تواند به شهرداری‌ها کمک کند که روش‌های تامین پروژه‌های خود را از طریق بازار سرمایه شناسانی کنند. امیدوارم با آموزش‌هایی که در اختیار آن‌ها می‌گذاریم این روند تسهیل پیدا کند.
بین بازار پول و سرمایه کدام یک نقش موثرتری در تامین مالی شهرداری‌ها دارند؟
در حوزه تامین مالی، هم بازار پول نقش مهمی دارد هم بازار سرمایه اثرگذار است. به نظرم با توجه به اینکه پروژه‌های مختلفی در شهرداری اجرا می‌شود و ماهیت آن‌ها با یکدیگر متفاوت است، جایگاه تامین مالی از طریق بازار سرمایه کمک شایانی به تامین مالی پروژه‌های شهرداری می‌کند. اما نقش بازار پول و تامین مالی از منظر بازار پول هم واقعا مهم است. چون حوزه تامین مالی از طریق بازار سرمایه در دوره‌ای که برگزار شد، آموزش داده می‌شود، امیدوارم مطالبی که در این کارگاه‌ها بیان می‌شود، مثمر ثمر واقع شده باشد.
به نظر شما ارتباط شهرداری‌ها با بورس می‌تواند به جذب سرمایه مثبت منتج شود؟
به نظرم در مرحله اول مدیران محترم شهرداری‌ها و شهرداران محترم باید دانش تئوریک و پایه‌ای از منظر تامین مالی از بازار سرمایه را داشته و حداقل می‌تواند  شرایطی ایجاد کرد که راهکارهای موجود را بشناسند. این کلاس‌ها و این دوره‌ها می‌تواند جهت انجام این هدف تاثیرگذار باشد.

منبع: munifin.ir