لوگوی انجمن

انجمن مالی ایران

تأمین مالی 10 هزار میلیاردی شهرداری کرمانشاه از اوراق مشارکت

شهردار کرمانشاه گفت: با طراحی اوراق مشارکت بیش از 10هزار میلیارد تومان تأمین مالی برای طرح‌های شهری انجام دادیم.
نادر نوروزی شهردار کرمانشاه در گفت‌وگو با ستاد خبری «همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر» اظهار کرد: سرمایه‌گذاری یکی از شیوه‌های تامین مالی شهرداری‌ کرمانشاه است، ما از این طریق 10 هزار میلیارد تومان طرح سرمایه‌گذاری و طرح‌های ارزش‌افزایی به شیوه بهینه‌سازی اماکن طراحی کردیم و هزار 200 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای قطار شهری تامین کردیم همچنین 140 میلیارد تومان برای خرید اتوبوس به همین شیوه تامین کردیم.
وی اوراق مشارکت و سرمایه‌گذاری را از شیوه‌های موثر تأمین مالی برشمرد و ادامه داد: جلب مشارکت خارجی از دیگر شیوه‌های رایج تأمین مالی است و ما میزبان سرمایه گذاران خارجی که از کشور عراق آمدند بودیم همچنین تامین مالی توسط موسسات مالی و بانک‌ها را با بانک شهر پیش می‌بریم.
شهردار کرمانشاه در خصوص درآمدهای پایدار بیان کرد: تحقق این موضوع بسیار مهم است و ما از مسیر دریافت تخلفات ساختمانی و آرای کمیسیون ماده 60 به درآمدی نسبتاً پایدار رسیدیم که از منابع اصلی درآمد ماست و به سمت درآمد پایدار حرکت می‌کنیم. البته ممیزی املاک و وصول عوارض سالانه از اماکن تجاری و مسکونی نیز جزو درآمدهای شهرداری است.
نوروزی با یادآوری این موضوع که درآمدی حاصل از عوارض برای نگهداشت شهر هزینه می‌شود، افزود: این درآمد پایدار به حساب می‌آید و همچنین در کنار آن ارزش افزوده املاک و مولدسازی آنها نیز در زمره درآمدهای پایدارند و اینها نسبت به درآمدهای مقطعی، مورد توجه هستند که راهبرد ما تبدیل درآمد ناپایدار به درآمد پایدار است.
وی در همین رابطه بیان کرد: در بحث ممیزی یک سال است به درآمد تقریباً پایدار رسیدیم و فیش‌ مودیان تحویل و وصول می‌شود، قبلا این فرهنگ وجود نداشت و در مورد سرمایه‌گذاری گام‌های خوبی برداشتیم با این وجود در بحث اوراق مشارکت و شرکت‌های سبدگردان مشکلاتی پیش روی ماست چرا که با سود مضاعفی که دریافت می‌کنند، مانع استفاده درست شهرداری از ظرفیت‌های اوراق مشارکت در تأمین مالی هستند.
شهردار کرمانشاه به محدودیت‌های ناشی از مقررات بانکی پرداخت و افزود: برخی از مقررات نظام بانکی مانع استفاده شهرداری‌ها از اوراق مشارکت برای تامین مالی و تسهیلاتی است که با این هدف به شهرداری‌ها اعطا می‌شود و عمدتا در بانک شهر متمرکز است و حالا باعث خوشحالی است که در این رابطه توانستیم تعامل نسبتا خوبی برقرار کنیم.
نوروزی استفاده از تسهیلات بانکی به عنوان منبع تامین مالی را در کوتاه مدت، یک اقدام عاجلانه خواند و گفت: تسهیلات برای رفع امور ضروری راهکاری است که در واقع در نبود منابع مالی و محدود به آن رجوع می‌کنیم و تنها در مواقع لزوم قابل استفاده است و خاصیت آن این است که تورم در احداث یک اقدام عمرانی با کمک تسهیلات بانکی به نوعی تعدیل می‌شود و حتی مقرون به صرفه نیز خواهد بود چون همان اقدام در آینده با جمع‌آوری منابع به نرخ تورم،  تورمی بیشتر نسبت به نرخ سود بانکی نیاز خواهد داشت.