لوگوی انجمن

انجمن مالی ایران

طرح‌های مدون شهرداری همدان در تأمین مالی

شهردار همدان از طراحی طرح‌های مدون و برنامه‌های شهرداری متبوع خود برای استفاده از روش‌های تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه خبر داد.
سیدمسعود حسینی شهردار همدان در گفت‌وگو با ستاد خبری «همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر» در تشریح شیوه‌های تامین مالی شهرداری همدان، گفت: شیوه‌های تامین را غالباً به صورت سنتی پیش بردیم و این یعنی داشتن سهم اندکی از ارزش افزوده که در مقایسه با سایر شهرها و کلانشهرها دارای رتبه‌های آخر هستیم البته به لحاظ اینکه همدان شهر صنعتی نیست، از طریق صدور پروانه‌های ساختمانی و مجوزهای تغییر کاربری همچنین فروش املاک درآمدهای شهری را تأمین می‌کنیم.
وی تأکید کرد: درآمد پایدار برای همه شهرداری‌ها در اولویت است و این مهم حلقه مفقوده ما در شهرداری همدان  و نقطه آسیب پذیر آن نبود درآمد پایدار است. تا کنون به درآمد پایدار دست نیافتیم. هر چند که برنامه‌های ما اجرای سرمایه‌گذاری‌هایی در شهر همدان است به همین منظور طرح‌های مفصل و مدونی چیده شده که اولاً به یک درآمد برسیم و این درآمد را به یک درآمد ثابت ثابت تبدیل کنیم.
شهردار همدان به برخی از مشکلات پیش رو در حوزه تأمین مالی پرداخت و افزود: استفاده از ظرفیت موسسات مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری که تا کنون استفاده نشده یکی از محورهای اصلی برای دسترسی به منابع مالی جدید در بخش تأمین مالی شهرداری همدان است.
وی یادآور شد: تا کنون در بانک سهامدار نبودیم و علی‌رغم املاک قابل توجه شهرداری در بحث اسناد تک برگ و مدارک لازم املاک، مشکلات عدیده‌ای برای به درآمد رسیدن شهرداری وجود دارد که در اجرای پروژه‌ها وقفه ایجاد کرده است. اقدام ما اخذ سندهای تک برگ املاک شهرداری است تا به سمت سرمایه‌گذاری پیش رویم که در این رابطه با موسسات مالی مذاکراتی انجام دادیم تا تامین مالی را از این طریق در بودجه 1402 اجرا کنیم.
حسینی ضمن در خصوص استفاده از تسهیلات بانکی به عنوان منبع تامین مالی گفت: برای شهرداری ما که دارای املاک بسیاری است و این پشتوانه به نوعی در تورم ها قابل جبران است، می‌توان شرایط حفظ و تأمین سرمایه را ایجاد کرد.
وی افزود: جلب مشارکت در بازار سرمایه خود یک نوعی سرمایه‌گذاری است به شرط آنکه اعتبار در بخش‌های سرمایه گذاری و عمرانی هزینه شود. یعنی ما قسمت عمده منابعمان را از بحث فروش املاک به دست می‌آوریم و هرچقدر از تامن منابع مالی استفاده کنیم، مقرون به صرفه است.

منبع: munifin.ir