لوگوی انجمن

انجمن مالی ایران

شهردار اراک: شهرداری‌ها از نظر فرهنگی و ساختاری آمادگی جذب سرمایه خصوصی ندارند

علیرضا محمودی، به چالش‌های شهرداری‌ها در تامین مالی اشاره کرد و گفت: شهرداری‎ها از نظر فرهنگی و ساختاری آمادگی و پختگی کمی برای تامین منابع مالی و جذب سرمایه بخش خصوصی دارند.

علیرضا محمود، شهردار اراک در گفت‌وگو با ستاد خبری همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر، درخصوص روش های تامین‌‎مالی در شهر اراک گفت: ما عمدتاً در شهر اراک از طریق عوارض ارزش‌افزوده، صدور پروانه، جرائم ماده صد، عوارض خودرو، عوارض کسب و سرمایه‌گذاری و تسهیلات بانکی به تامین مالی می‌‌پردازیم.
وی به تشریح ویژگی‌های منابع تامین مالی پرداخت و عنوان کرد: تنها درآمد پایداری که تاثیر قابل توجهی در بودجه شهرداری‌ها دارد، ارزش افزوده است. عوارض پایدار دیگر هم مانند خودرو و کسب وجود دارد که میزان آن‌ها ناچیز است. در مسیر تامین مالی چاره‌ای جز تقویت عوارض ارزش‌افزوده و سرمایه‌گذاری نمی‌ماند.
شهردار اراک جلب مشارکت مردمی را از اولویت‌های کاری خود دانست و درباره مشکلات تامین مالی گفت: مشکلات تامین مالی شهرداری چند بخش است.
بخش اول شامل شرایط و متغیرهای کلان  اقتصادی، نوسانات متغیرهای کلان اقتصادی به ویژه نرخ ارز، نرخ تورم، نوسانات یا محدودیت‌های تعرفه‌ای که باعث افزایش نااطمینانی و ریسک فضای سرمایه‌گذاری می‌شود، است. این مشکلات در مورد پروژه‌های شهری هم تاثیرگذار است و باعث سوق دادن منابع مالی کشور به‌سمت سفته‌بازی یا تجارت می‌شود و انگیزه مشارکت در پروژه‌های بلندمدت را کاهش می‌دهد.

 محمودی بخش دوم مشکلات تامین‌مالی شهرداری‌ها را مربوط به محدودیت‌های سیستم بانکی و بازار سرمایه دانست و تصریح کرد: چالش شهرداری‌ها با سیستم بانکی و بازارسرمایه مربوط به محدودیت‌هایی است که به‌میزان آمادگی آن‌ها درفراهم نمودن منابع و ابزارهای تامین مالی و همچنین هزینه تامین مالی  پروژه‌های شهری مربوط می‌شود.

وی کمبود منابع مالی بانک‌ها را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: اکثربانک‌ها از یک طرف باکمبود منابع مواجه‌اند و از طرف دیگر بانک‌های توسعه‌ای مانند صنعت ومعدن، کشاورزی، توسعه تعاون وتوسعه صادرات بیشتر علاقمند به پروژه‌های حوزه تخصصی خود هستند و در مجموع توان وانگیزه کمی برای تامین مالی پروژه‌های شهری دارند.

شهردار اراک عدم پذیرش «روش تامین مالی پروژه‌ای» از سوی بانک‌ها را مورد نقد قرار داد و گفت: یکی از گلوگاه‌های سیستم بانکی عدم پذیرش «روش تامین مالی پروژه‌ای» است که باعث می‌شود بانک‌ها حاضر به پذیرش پروژه بعنوان تضمین دریافت تسهیلات نباشند و سرمایه‌گذاران هم در تامین تضامین بانک‌ها بامشکل مواجه‌اند.

محمودی درخصوص بازارسرمایه گفت: اگرچه در سالیان اخیر برخی ابزارهای تامین مالی مانند صندوق زمین و ساختمان، صندوق پروژه و اوراق صکوک مرابحه، اجاره و منفعت توسط بورس اوراق بهادارتدارک دیده شده است اما بدلیل پیچیدگی‌ها، محدودیت‌ها و هزینه‌های بالای تامین‌مالی عملا در حوزه شهری استفاده از این ابزارهابه ندرت صورت گرفته است.

وی پایین بودن بازدهی سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهری را از دیگر چالش‌های شهرداری‌ها در تامین مالی دانست و تاکید کرد: از آنجاکه هدف اصلی اجرای بخش زیادی از پروژه‌های شهری تولید خدمات عمومی به شهروندان است و سودآوری اینگونه پروژه‌ها نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی پایین‌تر است، بنابراین اگرچه اینگونه پروژه‌ها از نظراجتماعی قابل توجیه‌اند اما بانک‌ها و بازارسرمایه حاضر به پذیرش تامین مالی چنین پروژه‌های نیستند.

شهردار اراک خاطرنشان کرد: البته شهرداری‌ها چون بطور تاریخی عمدتا از نظر مالی متکی به درآمدهای عمومی بوده‌اند و تامین منابع دولتی هم کم دردسرتر بوده است بنابراین از نظر فرهنگی و ساختاری آمادگی و پختگی کمی برای تامین منابع مالی و جذب سرمایه بخش خصوصی دارند.

منبع: munifin.ir