لوگوی انجمن

انجمن مالی ایران

کاهش هزینه های پروژهای شهرداری با کمک بورس کالا

کارگاه آموزشی «بورس کالا» در نخستین روز از برگزاری «همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر» برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری «همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر»، کارگاه آموزشی «بورس کالا» با ارائه سلمان فرج نیا دکتری اقتصاد و کارشناس بورس کالا و با حضور مدیران و کارشناسان حوزه شهری و شهرداری‌های کلان‌شهرهای ایران در سالن‌های جنبی سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.
کارشناس بورس کالا با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از ظرفیت‌های بورس کالا برای اجرای پروژه‌های حوزه‌های شهری توسط شهرداران مجریان پروژه‌ها اظهار کرد: بورس کالا دارای قدمت و سابقه بالایی در عرصه بازار سرمایه ایران نیست اما شناخت و استفاده از آن به عنوان یک روش تامین مالی برای شهرداری‌ها بسیار سودمند است، شهرداری‌ها می‌توانند در تامین مواد اولیه پروژه‌های خود به بورس کالا متوسل شوند.
فرج‌نیا تامین مواد اولیه‌ای چون سیمان فولاد و نظایر آن را از طریق بورس کالا با تقاضای شهرداری‌ها ممکن دانست و ادامه داد: شهرداران می‌توانند در اجرای پروژه‌های خود مواد اولیه را با تقاضا در بورس کالا به صورت اعتباری خریداری کنند، اوراق گام برای این شیوه خرید در بورس کالا پیش بینی شده که شرکت‌های دولتی می‌توانند این اوراق را حتی به صورت سلف تهیه کنند و پرداخت آن را با تاخیر انجام دهند.
وی در رابطه با تامین هزینه پروژه‌هایی که در شهرداری‌ها در حال ساخت است، عنوان کرد: در این مرحله از پروژه‌ها و یا پروژه‌هایی که به اتمام رسیده است شهرداری‌ها می‌توانند از طریق صندوق‌های مسکن هچنین صندوق‌های مستغلات در محیط شفاف و رقابتی محصولات خود را حتی پیش از آنکه به اتمام رسیده باشد، ارائه دهند و از طریق اوراق به جامعه عرضه کنند.
کارشناس بورس کالا در بخشی از این کارگاه آموزشی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا این اطمینان را به شهرداری‌ها می‌دهد که در تامین مالی پروژه‌های خود که معمولاً با مشکل مواجه هستند، فرصت‌های مناسبی کسب کنند و اگر شهرداری‌ها روابط مالی را در بورس کالا درک کنند می‌توانند با شرکت‌های زیر مجموعه خود که با آنها طرف قرارداد هستند با هزینه مالی کم تأمین مالی پروژه‌ها را انجام دهند.
در این کارگاه آموزشی با بازارهای و ظرفیت های تأمین مالی بورس کالا و کاهش هزینه تمام شده پروژه های شهری آشنا شدند.
«همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر»، بیست‌ویکم تا بیست و چهارم آذر ماه ۱۴۰۲ در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار می‌شود.