لوگوی انجمن

انجمن مالی ایران

نگاهی تحلیلی به صنعت مس در تالار شیشه‌ای

به گزارش آوای آگاه؛ تعدادی از مدیران ارشد شرکت ملی مس ایران، مس شهید باهنر و سرمایه‌گذاری صدر تامین و مس سرچشمه و همچنین تحلیلگران فعال در حوزه صنعت مس از شرکت‌های کارگزاری بانک صنعت و معدن، تامین سرمایه تمدن، مشاور سرمایه‌گذاری ترنج، سبدگردان اقتصاد بیدار، سبدگردان فارابی و … در آن حضور یافتند و مطالب مفیدی را در قالب گزارش‌های تحلیلی و جلسه پرسش و پاسخ ارائه و مبادله کردند.

علی نمکی، سردبیر ماهنامه بورس در ابتدای نشست تحلیل صنعت مس گفت: صنعت مس از جمله صنایع استراتژیک و تاثیرگذار در دنیا است و محور گفتگوی این جلسه، بررسی آخرین وضعیت این صنعت در جهان و ایران با تمرکز بر محصول نهایی است.

این جلسه با ارائه تیم کارگزاری بانک صنعت و معدن پیرامون آخرین وضعیت صنعت مس آغاز شد. همچنین بررسی و پیشبینی عرضه و تقاضا در ایران و جهان، چشم‌انداز قیمتی از محصول مس، تحلیل بنیادی ملی مس ایران و …. از جمله محورهای این نشست بوده است.

در این جلسه مطرح شد:

پیش‌بینی می‌شود تولید مس در ایران در سال ۲۰۲۳ به ۳۳۰ هزار تن برسد.

حرکت به سمت انرژی‌های تجدید پذیر، کاهش کربن، تولید خودروهای برقی و افزایش تقاضا نسبت به عرضه در بلندمدت، تسهیلات مالی چین و تعهد این کشور برای رشد اقتصادی ۵ ساله، پایان چرخه انقباضی بانک‌های مرکزی در ۲۰۲۵ و تکمیل پروژه‌های در دست اجرا و افزایش ظرفیت تولید از مزایای پیش روی این صنعت است.

وضع عوارض صادراتی توسط دولت که منجر به کاهش صادرات می‌شود.

اختلاف قیمتی بین دلار آزاد و نیما و ابهام در قیمت‌گذاری در بورس کالا، ماشین آلات فرسوده و مشکلات واردات ماشین آلات، نیاز به تامین مالی برای پروژه‌های در دست اقدام، محدودیت‌های تحریمی اعم از افزایش هزینه انتقال پول، انبارهای خارج از کشور، هزینه‌های حمل، احتمال رکود اقتصادی، تداوم سیاست انقباضی بانک‌های مرکزی، کاهش سرمایه‌گذاری مسکن چین و کاهش نرخ مس در ۲۰۲۴ از چالش‌ها و مشکلاتی است که این صنعت را تهدید می‌کند.

براساس برآورد کارشناسی برای سال ۱۴۰۳، ۱۵۶.۶۳۳ میلیارد تومان فروش و ۱۲۷ تومان سود هر سهم بعد از کسر مالیات برای فملی پیش‌بینی می‌شود.

درخصوص پروژه‌های فملی توضیح داده شد:

معدن دره زار با تاخیر چند ماهه به بهره‌برداری می‌رسد.

احداث کارخانه آهک خاتون آباد از سال آینده شروع می‌شود.

احداث کارخانه تغلیذ فاز ۲ میدوک از سل ۱۴۰۴ شروع می‌شود.

کارشناسان در انتهای ارائه، سوالاتی پیرامون طرح‌های توسعه شرکت ملی مس ایران، تجدید ارزیابی دارایی‌ها و هزینه انرژی مطرح کردند که مدیر مالی شرکت ملی مس به آن‌ها پاسخ داد:

در انتهای سال جاری پروژه‌های دره زار و دره آلو با ظرفیت تولید ۲۵۰ هزار تن کنسانتره به بهره برداری خواهند رسید و حدودا ۵۰ هزار تن به تولیدات کاتد اضافه خواهد شد.

پروژه‌هایی نیز برای دستیابی به هدف تولید ۲۰۰ هزار تن کاتد تعریف شده‌اند که درصد پیشرفت خاصی نداشتند. همچنین در مورد تجدید ارزیابی دارایی‌ها بیان کرد: تجدید ارزیابی در دستور کار قرار گرفته است. وی در مورد هزینه انرژی افزود: با توجه به اینکه بخش زیادی از هزینه انرژی را هزینه آب تشکیل می‌دهد، با سرمایه‌گذاری در شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس این محصول را با نرخ‌های منصفانه تری دریافت می‌کنند.

تجدید ارزیابی زیرمجموعه‌ها را سال گذشته پیگیری کردیم اما به نتیجه نرسیدیم و امسال به‌طور جدی و مجدد این موضوع را پیگیری و مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بهزادی، مدیر پرتفوی تاصیکو خبری مبنی بر واگذاری بلوک فباهنر به فملی با هدف دریافت یک سیت توسط این مجموعه خبر داد.

وی افزود: تجدید ارزیابی دارایی‌ها از طبقه سرمایه‌گذاری‌ها نیز در برنامه‌های شرکت صدر تامین قرار دارد.

منبع: