لوگوی انجمن

انجمن مالی ایران

یک کارشناس بورس در کارگاه «معرفی ابزارهای تامین مالی»در دومین روز از نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر با بیان این مطلب که مسیر تامین مالی شهرداری ها بازار پول نیست، گفت: شهرداری ها تصور نکنند مسیر تامین مالی آن ها از محل بازار پول یا بانک مرکزی است.
به گزارش ستاد خبری نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر، مرتضی چشان رییس اداره نظارت بر انتشار اوراق بهادار بدهی سازمان بورس در کارگاه «معرفی ابزارهای تامین مالی» با بیان اینکه در این کارگاه میزبان شهرداری‌های استان گرگان  سیستان و بلوچستان و کرج بودیم، گفت: در این کارگاه آموزشی درباره دستورعمل  و راهکارهای تامین مالی پیش روی شهرداری‌ها از بازار سرمایه  بحث و تبادل نظر شد.

وی با بیان این مطلب که اگر قرار است پروژه‌ای تکمیل شود شهرداری ها می توانند از اوراق مشارکت یا اجاره استفاده کنند، افزود: شهرداری‌ها و شرکت‌ها باید بدانند برای هر هدف مورد نظر خود از چه ابزاری برای تامین مالی استفاده کنند. در بازار سرمایه برای نیازمندی شرکت‌ها، ابزار مختلفی وجود دارد و با توجه به اینکه اوراق مالی اسلامی است، می‌توان از ابزار اوراق مرابحه استفاده کرد.

چشان در ادامه به ذکر اهداف برگزاری این نشست پرداخت و گفت: با توجه به اینکه تامین مالی و دریافت تسهیلات بسیاری از ارگان‌ها و شرکت‌ها از طریق بازار پول رخ می‌دهد، شاید متقاضیان تامین مالی آشنایی کمتری با بازار سرمایه داشته باشند. به همین خاطر من سعی کردم این آشنایی را به آن‌ها بدهم که حتی شرکت‌هایی که در بازار سرمایه پذیرفته شده نیستند، بتوانند از محل بازار بدهی تامین مالی کنند.

وی افزود: اینکه چه شرکت‌هایی می‌توانند تامین مالی شوند، شامل شرکت‌های سهامی، حتی سهامی خاص، شرکت‌های تعاونی موسسات دولتی، خود شهرداری‌ها که در دستورالعمل قید شده، هستند. شهرداری‌ها تصور نکنند مسیر تامین مالی آن‌ها از محل بازار پول یا بانک مرکزی است. چون می‌توانند از طریق ابزارهایی هم که داریم تامین مالی شوند.
چشان خاطرنشان کرد: با کاری که سازمان بورس در چند سال اخیر انجام داد، شرکت‌ها می‌توانند با رتبه اعتباری، رتبه اعتباری اخذ کنند. یعنی بروند رتبه‌بندی شوند و با تکیه بر رتبه خودشان و بدون استفاده از ضامن اوراق منتشر کنند. این موضوع خیلی تسهیلات ایجاد کرده. چون هم هزینه تامین مالی کاهش پیدا می‌کند هم زمان تامین مالی خیلی بیشتر کاهش پیدا می‌کند و قاعدتاً انتشار اوراق تسریع می‌شود و این پول می‌تواند به پروژه‌های شرکت تزریق شود.

منبع: munifin.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *