لوگوی انجمن

انجمن مالی ایران

فرایند شکل گیری و بررسی صندوق های سرمایه گذاری

رییس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ما در این کارگاه انواع مختلف صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری و فرایند شکل‌گیری آن را آموزش دادیم. این صندوق‌ها با توجه به نوع و کارویژه‌ای که دارند در مسیر سرمایه‌گذاری حرکت می‌کنند.

در به گزارش ستاد خبری همایش نهضت تامین مالی شهر، کارگاه آموزشی «صندوق» در اولین روز همایش «نهضت تامین مالی شهر» برگزار شد.
سیاوش پرویزی‌نژاد رییس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار، استاد مدعو در خصوص موضوعات ارائه شده در این کارگاه گفت: ما در این کارگاه انواع مختلف صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری و فرایند شکل‌گیری آن را آموزش دادیم. این صندوق‌ها با توجه به نوع و کارویژه‌ای که دارند در مسیر سرمایه‌گذاری حرکت می‌کنند. ما صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار را بررسی کردیم که به چه صورت منابع را از افراد جمع‌آوری می‌کنند و به خرید اوراق و درآمد ثابت اختصاص می‌دهند. مثل اوراق مشارکت شهرداری‌ها، گواهی سپرده، سپرده بانکی و ….
وی افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلف منابع را به سهام و اوراق بهادار و درآمد ثابت تخصیص می‌دهند. ما صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان را داریم که یک زمین به عنوان آورده به صندوق وارد می‌شود، سپس منابع لازم برای خرید اون زمین و تکمیل آن پروژه ساختمانی از مردم جمع‌آوری می‌شود. در نهایت آن ملک فروخته می‌شود و تمام عواید بین سهامداران تقسیم می‌شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات را طوری تشریح دادیم که مدیر می‌تواند به دو شکل منابع نقدی را جمع‌آوری و بعدها  اقدام به خرید و فروش ملک و املاک کند یا اینکه از اول به عنوان یک آورده غیرنقدی توسط کارشناسان رسمی دادگستری ارزش‌گذاری کرده و آن را وارد صندوق کند.
ویدر ادامه گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی عمدتا مبتنی بر سپرده طلا هستند. صندوق سرمایه‌گذاری دیگری با عنوان صندوق در صندوق داریم که اقدام به خرید و فروش صندوق واحدها می‌کنند و در مورد صندوق های بازنشستگی تکمیلی هم صحبت کردیم که چه کمک بزرگی برای اقتصاد کشور هستند. اگر مراجع ذیصلاح برای این صندوق معافیت‌های مالیاتی در نظر بگیرند، کمک بزرگی به شرکت‌ها برای حفظ نیروهای خود می‌کنند. کمبود منابع برای صندوق‌های بازنشستگی یکی از معضلات بزرگ کار ما است.

منبع: munifin.ir