لوگوی انجمن

انجمن مالی ایران

تشریح ابزارهای بازار سرمایه در همایش نهضت تأمین مالی شهر

به گزارش انجمن مالی ایران و به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، علی نمکی، دبیر علمی همایش نهضت تأمین مالی شهر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، در خصوص اولین همایش نهضت تأمین مالی شهر بیان کرد: اولین همایش نهضت تأمین مالی شهر امروز سه‌شنبه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به مزایای برگزاری این همایش، گفت: با توجه به آنکه شهرداری‌ها به عنوان متولیان اداره شهرها، برای تامین مالی پروژه‌ها نیاز به تامین مالی آن هم با سرعت بیشتر و از طریق راهکارهایی بدیع داشتند؛ ایده نهضت تامین مالی مطرح شد. برای این همایش یک الگوی علمی طراحی شد و ۵ رکن نیز در نظر گرفته شد. رکن اول اجرای این طرح، شهرداری‌ها هستند که متولیان اداره شهرها محسوب می‌شوند.

دبیر انجمن مالی ایران ادامه داد: رکن دوم نهضت، نهادهای مالی متشکل از بانک‌ها، شرکت‌های تامین سرمایه، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و فعالان صنعت مالی هستند که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک مرکزی فعالیت می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: رکن سوم، توسعه‌دهندگان حرفه‌ای هستند که شامل سازندگان حرفه‌ای در شهرهای مختلف با هدف توسعه زیرساخت‌های شهری و نیز سرمایه‌گذاران بومی آن شهر می‌شود. برخی از افراد شاخص و اثرگذار برای تحقق رکن سوم اجرای پروژه شناسایی شده و در نظر داریم با کمک نهادهای فعال سازنده مسیر فوق را به سرانجام برسانیم. اما در تلاش هستیم در بلندمدت با سرمایه‌گذاران خارجی نیز وارد فاز همکاری شویم.

نمکی افزود: رکن چهارم، حاکمیت به معنای عام شامل دولت و مجلس بوده و رکن پنجم نیز که مهمترین رکن محسوب می‌شود، مردم را که ذینفعان اصلی نهضت تأمین مالی شهر هستند، در بر می‌گیرد.

دبیر علمی همایش و نمایشگاه نهضت تأمین مالی شهر در ادامه گفت: هر یک از رکن‌ها وظایف خاص خود را داشته و برای هر کدام هم نقش‌هایی تعریف و تلاش خواهد شد در تمام لایه‌های این نهضت حضور مردم و نهادهای مالی همراه با سودآوری باشد و سرمایه‌های مردم به سمت پروژه‌های سودآور هدایت شود. البته که لزوما تمامی پروژه‌های شهری سودآور نیستند و خیلی از پروژه‌های شهری پروژه‌های زیرساختی و عام المنفعه هستند؛ به همین دلیل به دنبال طراحی مدل‌هایی هستیم که این پروژه‌ها را هم بتوان به ثمر رساند.

نمکی، تقویت رابطه رکن اول و رکن دوم را یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این همایش برشمرد و اظهار کرد: در این همایش، نهادهای مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار با کمک انجمن مالی ایران به شهرداری‌ها آموزش می‌دهند تا درک و شناخت عمیق‌تر و بهتری از ابزارهای تامین مالی از بازار سرمایه داشته باشند.

وی تامین مالی شهرداری‌ها را محور بحث‌های این همایش برشمرد و گفت: در روز پنج‌شنبه(سومین روز همایش) نیز میزبان معاون اول رئیس جمهور، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، شهردار تهران، مدیرعامل بانک شهر و… نیز خواهیم بود.

نمکی در پایان تصریح کرد: در نظر داریم در سایر شهرها نیز چنین نشست‌هایی برگزار شود و در کنار آموزش شهرداری‌ها، به آموزش مردم و نیز توسعه‌دهندگان حرفه‌ای هم بپردازیم. همچنین پیگیر راه‌اندازی بازاری ذیل بازار بورس تحت عنوان بازار توسعه دهندگان حرفه‌ای نیز هستیم.