لوگوی انجمن

انجمن مالی ایران

فاصله گذاری هوشمند: همراهی اقتصاد با سلامت

در ابتدای سال میلادی پیش‌بینی ها به رشد اقتصادی 2/5 درصدی در جهان اشاره داشتند اما با شیوع ویروس کرونا در بهترین حالت پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی جهان به صفر برسد. در دنیای امروزی که اقتصاد حرف اول را می‌زند و بسیاری از کشورها قدرت خود را به واسطه قدرت اقتصادی‌شان تعریف می‌کنند سوال مهمی مطرح می‌شود که آیا سلامت جامعه باید فدای اقتصاد شود و یا اقتصاد باید به کمک نظام سلامت بیاید؟

در ایران نظام سلامت و کادر درمانی با وجود شرایط تحریم و جنگ اقتصادی توانستند در اوج اپیدمی با این ویروس مقابله کنند و هیچ بیماری بدون دارو و درمان و پزشک رها نشد. در همین حین طرح فاصله‌گذاری اجتماعی (Social Distancing) در قالب محدودیت ترددها به مدت دو هفته اجرا گردید.

بدیهی است انجام دوره طولانی‌تر ماندن در خانه و تعطیلی کسب و کارها به تبع آن کاهش ترددها، تمهیدات اقتصادی ویژه‌ای را می‌طلبید. با توجه به امکان وارد شدن خسارت‌های سنگین به اقتصاد کشور در صورت ادامه تعطیلی کسب و کارها، برای حل این مشکل طرحی به نام «فاصله‌گذاری هوشمند» ارائه گردیده است که در آن تدریجی کسب و کارهای کم خطر مبتنی بر رعایت دقیق دستورالعمل‌ها مطرح شده است.

در این وبینار ضمن بررسی تاثیرات کرونا بر اقتصاد ایران به بررسی طرح «فاصله‌گذاری هوشمند» و بیان نقاط قوت و ضعف آن پرداخته و اثر این طرح بر روی اقتصاد توسط جناب آقای دکتر حریرچی  «معاون کل وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.