لوگوی انجمن

انجمن مالی ایران

کمیته مالی رفتاری انجمن مالی ایران برگزار می‌کند: نظریه سقلمه در مالی

کمیته مالی رفتاری انجمن مالی ایران برگزار می‌کند:

نظریه سقلمه در مالی

زندگی ما هر روز با تصمیم های ما آغاز می شود. تصمیم درباره اینکه چی بخورم؟ چی بپوشم؟ چطور سر کار بروم؟ به گدای سر چهار راه کمک کنم یا نه؟ در پارکینگ پارک کنم یا خیابان؟ درامد امروزم را خرج کنم یا پس انداز؟ پس اندازهای قبلی را نگه دارم یا سرمایه گذاری کنم؟ از سرمایه گذاری های قبلی خارج شوم یا ادامه دهم؟ و  هزاران تصمیم دیگری که گرفتن هر کدام از آنها نیازمند انجام محاسبات ذهنی بر پایه دانش قبلی است. اتخاز برخی از این تصمیم ها، نیازمند قابلیت های ذهنی، دانش، اراده و صبر بسیار زیادی است. تصمیم هایی مانند: با چه برنامه ای خانه دار شوم؟ با چه برنامه ای بازنشسته شوم؟ برای فرزندانم پس انداز کنیم یا نه؟ از این قبیل اند. اما تا کی و کجا ما قادر به گرفتن تصمیم های درست خواهیم بود؟

هر سوال جدیدی که برای تصمیم گیری وارد ذهن ما می شود، ظرفیت جدید، پردازش اطلاعات جدید و کنترل نفس بیشتری را مطالبه می کند. کمبود ظرفیت شناختی و محاسبه گری منجر به گرفته شدن تصمیم هایی می شود که سوگیری دارند و این، جایی است که افراد در گرفتن تصمیم های عقلایی شکست می خورند. جایی که افراد چیزی را که سود بیشتری برای شان دارد و سبد سهام آنها را بهبود می بخشد انتخاب نمی کنند. سوگیری ها از نمونه های بارز شکست های رفتاری اند. سوگیری هایی که منجر به تصمیم هایی می شوند که اثر قابل توجهی در آینده مالی افراد دارند.

در این سمینار با مروری بر کتاب سقلمه، به سراغ کاربرد نظریه سقلمه در مالی خواهیم رفت و به این موضوع خواهیم پرداخت که این نظریه چطور می تواند در یافتن پاسخ سوال هایی مانند: چقدر پس انداز کنم؟ چقدر سرمایه گذاری کنم؟ سبد درایی ام را چطور بچینم؟ چقدر ریسک کنم؟ به افراد کمک کند.

این جلسه با حضور جمعی از دانشجویان و علاقه‌مندان به رشته مالی رفتاری در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.